Συνέντευξη με τον Γιώργο Μουστάκη των 120 λέξεων

120-lekseisgr

120 λέξεις μακριά, είναι ένα μεγάλο ταξίδι, κι ας μοιάζει τόσο κοντινό.

Αυτό το γνωρίζει ο Γιώργος Μουστάκης, δημιουργός του μοναδικού λογοτεχνικού κινήματος των “120 λέξεων”. Σε πείσμα των δυσκολιών που περνάει η χώρα μας, η δική του λογοτεχνική κίνηση, ήρθε πριν λίγα χρόνια, να καλύψει τους δημιουργούς με μια flash fiction πλατφόρμα-στέγη προστασίας. Στα πλαίσια της ιστοσελίδας του, δίνει βήμα στους λογοτέχνες να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους και να στείλουν στους αναγνώστες λέξεις ελπίδας και θετικής ματιάς.

Οι “120 λέξεις” βρήκαν μεγάλη ανταπόκριση από όσους αγαπούν τη γραφή αλλά και τους αναγνώστες και η ιστοσελίδα χαρακτηρίζεται από ισχυρό επαγγελματισμό και ποιότητα. Η καλή φήμη προηγείται πλέον του ονόματος. Το ήθος και η αντιμετώπιση του ίδιου του Γιώργου, επιτρέπει σε όσους το θελήσουν να αφήσουν το δικό τους σημάδι σε αυτή τη λογοτεχνική κίνηση.

120lekseisgr

Πιστέψτε με, 120 λέξεις αρκούν για να φανούν οι ισχυροί χειραγωγοί του γραπτού λόγου!

1. Τι είναι οι 120 λέξεις;

– Οι «120 λέξεις» είναι ένας ιστότοπος λογοτεχνικής δραστηριότητας που έχει δημιουργηθεί για να προσφέρει στους συγγραφείς την ικανοποίηση της δημιουργικής εγρήγορσης, της πρόκλησης να γράψουν ένα λογοτεχνικό διήγημα σε 120 ακριβώς λέξεις, όπως και τη χαρά να το μοιράζονται με μια κοινότητα ανθρώπων που όπως και οι ίδιοι, αγαπούν το διάβασμα και το γράψιμο.

2. Μπορεί να λάβει μέρος όποιος θέλει;

– Ναι. Αυτή ήταν εξ αρχής και η πρόθεση για το project. Να δίνει βήμα σε έμπειρους και άπειρους συγγραφείς και να ενθαρρύνει όσους δεν έχουν ασχοληθεί ξανά με αυτή την δραστηριότητα. Σαν μοτίβο προτιμούμε την σύντομη ιστορία και λιγότερο το δοκίμιο και το ημερολογιακό γράψιμο. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως προκρίνουμε όλες τις ιστορίες για δημοσίευση. Θέλουμε να διατηρούμε ένα καλό επίπεδο για τους αναγνώστες. Αν κάποιος προσέχει τις ιστορίες του και δεν τις αντιμετωπίζει ευκαιριακά, ακόμη και αν είναι άπειρος, σίγουρα θα δημοσιεύσει κάποιο έργο του για να το μοιραστεί με τους φίλους του, την κοινότητα μας και το διηνεκές του Ιντερνετ. Εξάλλου, πάντοτε σκύβουμε σε όσους μα ρωτούν για συμβουλές. Στόχος είναι να δημιουργείται λογοτεχνική τριβή, η οποία κάνει σε όλους καλό.

3. Είναι εύκολο να μεταδώσει ένας συγγραφέας, ό,τι θέλει στον αναγνώστη του, μέσα από 120 λέξεις;

– Νομίζω όχι. Όμως αυτό το στοίχημα είναι κοινό σε όλες τις φόρμες.
Γενικότερα, ισχύει πως όσο μικραίνει το πλαίσιο, τόσο μεγαλύτερη σημασία αποκτούν οι λέξεις.
Όποιος αντιμετωπίσει επιπόλαια το κείμενο του επειδή βιάζεται να εξαντλήσει το περιθώριο, θα αποτύχει.

120-λέξεις-μακριά-είναι-ένα-μεγάλο-ταξίδι-κι-ας-μοιάζει-τόσο-κοντινό4. Πόσο μέρος της ζωής σου καταλαμβάνει ένα τόσο μεγάλο project; Σου αφήνει χρόνο να θέσεις διαφορετικούς προσωπικούς στόχους;

– Η διαδικασία δημοσίευσης είναι αρκετά τυποποιημένη. Επίσης σε αυτή την προσπάθεια δεν είμαι μόνος. Βασικός συνεργάτης της προσπάθειας είναι ο Γιώργος Τσουλιάς αλλά και αρκετά ακόμη πρόσωπα του χώρου, όπως η Βέρα Καρτάλου, ο Τηλέμαχος και η Λυδία Ελιόγλου. Διαβάζουμε τις ιστορίες, τις αξιολογούμε και, αν εγκριθούν, τις δημοσιεύουμε. Συνήθως τον περισσότερο χρόνο τον διαθέτουμε στους συγγραφείς που έρχονται σε προσωπική επικοινωνία μαζί μας για συμβουλές ή διευκρινήσεις. Αυτό συχνά είναι χρονοβόρο αλλά ταυτόχρονα εποικοδομητικό για όλους μας. Εξάλλου με αυτόν τον τρόπο έχουμε κάνει αρκετούς καλούς φίλους. Προσπαθούμε να το αντιμετωπίζουμε σαν χόμπι, ειδάλλως κάποια στιγμή θα γινόταν τόσο φορτικό που δεν θα μπορούσαμε να ανταπεξέλθουμε.

5. Οι 120 λέξεις είναι ένα δυναμικό λογοτεχνικό κίνημα το οποίο αποτελεί ένα ζωντανό οργανισμό. Αλλάζει και εξελίσσεται διαρκώς. Μέχρι σήμερα έχετε πραγματοποιήσει ενδιαφέρουσες συνεργασίες, έχετε διοργανώσει σημαντικούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και πριν λίγο καιρό κυκλοφορήσατε και το πρώτο ebook με αρκετές συμμετοχές. Ποιο είναι το επόμενο βήμα;

– Είναι κάτι που δεν έχουμε ακόμη σκεφτεί. Όσο η κοινότητα μεγαλώνει, αισθανόμαστε κι εμείς την υποχρέωση να την τροφοδοτούμε με καινούρια πράγματα. Δεν είμαι ευχαριστημένος από τα καλλιτεχνικά δρώμενα, ειδικά εκείνα που σχετίζονται με το βιβλίο, εδώ και πολλά χρόνια. Οπότε, όσο μπορώ, θα προσπαθώ να τα προωθώ στο κοινό δραστηριότητες που θεωρώ ωφέλιμες.

6. Με ιδιαίτερη θέρμη, υποστηρίζετε κάθε είδους λογοτεχνικό έργο. Μίλησέ μας λίγο για το πως μπορείτε να βοηθήσετε έναν συγγραφέα σε σχέση με το βιβλίο του.

– Για όσους συγγραφείς έχουν ήδη συμμετέχει με κάποια ιστορία τους, έχουμε τοποθετήσει ενότητα με τα βιογραφικά τους. Σε αυτήν, εκτός από μια λιτή περιγραφή των ίδιων για τους εαυτούς τους, τοποθετούμε και την βιβλιογραφία τους (αν υπάρχει) με άμεση παραπομπή. Πιστεύω πως είναι αρκετά λειτουργικό. Αν κάποιος αναγνώστης διαβάσει μια ιστορία και του αρέσει, μπορεί έτσι να αναζητήσει ακόμη περισσότερες πληροφορίες για τον δημιουργό.

7. Μπορεί το πάθος ενός ανθρώπου, να αποτελέσει και το επάγγελμά του;

– Σίγουρα. Αρκεί να έχει τον χρόνο ή/και την επιμονή να το κυνηγήσει. Ακόμη όμως και αν αυτό δεν συμβεί, δεν βρίσκω τον λόγο να το εγκαταλείψει.

8. Πως περνάει ένας μηχανολόγος/μηχανικός μέσα στις ψηφιακές σελίδες ενός ηλεκτρονικού περιοδικού λόγου;

– Αρκετά ευχάριστα νομίζω. Πιστεύω πως η καλή τέχνη είναι πολύ μακριά από την εκζήτηση της σύγχρονης Ελληνικής, λογοτεχνικής, πραγματικότητας, η οποία την έχει καθηλώσει σε εσωστρεφή κουλτούρα για λίγους. Η τέχνη, πρωτίστως, είναι για να ζεστάνει τις καρδιές των ανθρώπων. Όλων. Οπότε σίγουρα και ενός μηχανολόγου.

9. Τι ήταν αυτό που σε οδήγησε να τοποθετήσεις, οικειοθελώς, τις πρώτες λογοτεχνικές αράδες σε μια σελίδα; Αλήθεια, ήταν σελίδα, χαρτοπετσέτα ή ένα ψηφιακό Α4;

– Αρχικά έγραψα μια πολύ μικρή ιστορία την οποία ήθελα να δημοσιεύσω. Επειδή κανένα έντυπο ή ηλεκτρονικό μέσο με το οποίο συνεργαζόμουν εκείνη την περίοδο δεν ασχολούνταν με την συγκεκριμένη θεματολογία σκέφτηκα, αξιοποιώντας τις προσωπικές μου γνώσεις, να δημιουργήσω μια δική μου πλατφόρμα. Όταν χρειάστηκε να επιλέξω όνομα, το σκέφτηκα κοιτάζοντας το ανοιχτό αρχείο με την ιστορία. Ήταν 120 λέξεις. Μου ακούστηκε αρκετά εύηχο.

10. Πιστεύεις ότι ένας λογοτέχνης οφείλει να περνάει τα όρια, να ξεπερνά τους κανόνες και τα “πρέπει”;

– Ναι. αλλά πρέπει να ξέρει και τους λόγους για τους οποίους το κάνει. Ειδάλλως το αποτέλεσμα θα είναι σπασμωδικό.

11. Ένας καλλιτέχνης πρέπει να είναι εγωιστής;

– Εγωισμό ή έπαρση πρέπει να έχει στις απόψεις του, όχι στο έργο του. Πρέπει να τοποθετήσεις τον εαυτό σου πολύ χαμηλότερα απο το κείμενο σου για να το αναδείξεις. Σε αυτό είσαι εργάτης. Και πρώτα πρέπει να εργαστείς σωστά αν θέλεις, και, να φορέσεις μετά το καπελάκι σου στραβά.

12. Συνάντησες στο δρόμο σου, μέντορες;

– Συνάντησα ανθρώπους από τους οποίους πήρα πολλά. Που κατεργάστηκα μέσα μου τις αντιλήψεις τους, με τον τρόπο που το κάνει κάθε άνθρωπος που θέλει να εξελίσσεται. Περισσότερο θα τους έλεγα ενδιαφέροντες ανθρώπους. Ή αξιόλογους. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν είχαν καμία σχέση με την λογοτεχνία.

13. Θα ζήσεις αιώνια, μέσω του έργου σου;

– Σε ένα βιβλίο μου γράφω: «Αφού πεθάνουμε, ο χρόνος είναι ταυτόχρονος και ακαριαίος. Και, ότι και αν έχουμε αφήσει πίσω μας, εκείνο, την στιγμή που θα κλείσουμε τα μάτια μας, αμέσως θα καίγεται κάτω από τον ήλιο μιας σουπερνόβα». Και πιθανόν είναι αλήθεια. Αλλά υπάρχει ακόμη μία αλήθεια. Λιγότερο τελεολογική και εγωιστική: Ο κόσμος δεν σταματάει να υπάρχει όταν εμείς δεν βλέπουμε. Είμαι καιρό εγκλωβισμένος ανάμεσα σε αυτές τις δύο σκέψεις. Το βρίσκω λογικό. Η πρώτη είναι ανθρώπινη αγωνία. Η δεύτερη κοινό ένστικτο. Η απάντηση είναι πως δεν ξέρω. Θα ήθελα να ζήσω λίγο παραπάνω μέσω των ανθρώπων που γνώρισαν τον χαρακτήρα μου, όχι απαραίτητα τα γραπτά μου.

14. Πότε γράφεις καλύτερα; Όταν είσαι ευτυχισμένος ή δυστυχισμένος;

– Και στις δύο περιπτώσεις. Έχω ζήσει πολλές έντονες στιγμές, καλές και κακές, και, επειδή το γράψιμο είναι χρόνια στην ζωή μου, έχω εξασκηθεί να τις μεταποιώ.

15. Αποτελεί η μουσική, πηγή έμπνευσης; Τι άλλο ερεθίζει τη φαντασία σου;

– Η μουσική είναι πηγή έμπνευσης για όλους τους ανθρώπους. Απ’ όλες τις τέχνες, είναι μάλλον η μοναδική που αναδομείται μέσα μας ανάλογα με την διάθεσή μας. Κάποτε, σε ένα βιβλίο του Bukowski, διάβασα πως πριν ξεκινήσει να γράφει έβαζε πάντοτε τον δίσκο στο πικ-απ. Τότε σκέφτηκα πως δεν είμαι ο μόνος που ακούει μουσική γράφοντας. Και αισθάνθηκα αρκετά καλύτερα που αντί για πικαπ είχα λίστα mp3. Η μουσική σε κάνει να κάνεις καλύτερα τα πάντα, ακόμη και να πλένεις το αμάξι σου.

Πέρα από αυτό, την φαντασία μπορεί να ερεθίσει οτιδήποτε ασήμαντο. Πρόσφατα πέρασα έξω από ένα κατάστημα με είδη υγιεινής που λεγότανε Μαλτέζος. Τότε σκέφτηκα πως αυτό θα ήταν ένα καλό παρατσούκλι για έναν χαρακτήρα που ήθελα να γράψω. Πιστεύω πως αν βρίσκεσαι σε εγρήγορση, είναι απροσδόκητο εκείνο που τελικά θα πυροδοτήσει το μέλημα σου. Το ίδιο συμβαίνει με όλες τις δουλειές (βλέπε Νεύτωνας).

16. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου συγγραφείς; Διαβάζεις καθημερινά;

– Σχεδόν ναι. Συνήθως τα βράδια πριν κοιμηθώ. Το έχω συνδέσει στην ζωή μου έτσι από παιδί. Εν μέρει χαίρομαι, γιατί μάλλον είναι ήταν θέμα τύχης να μου γίνει συνήθεια. Σκέφτομαι πως αν δεν διάβαζα τα βράδια, μάλλον θα χαζολογούσα στο ίντερνετ μέχρι να νυστάξω.

Αγαπημένος μου συγγραφέας είναι κάθε φορά ο πιο πρόσφατος που διάβασα. Αυτή την εβδομάδα είναι ο Μπόρχες.

17. Ο Χέρμαν Μέλβιλ, συγγραφέας του Μόμπι Ντικ, αναφέρει ότι “Για να δημιουργήσεις ένα δυνατό βιβλίο, πρέπει να διαλέξεις ένα δυνατό θέμα”. Εσύ το 2009 κυκλοφόρησες το βιβλίο σου με τίτλο “Ο Ψεύτης”, με μια ιδιαίτερα σκληρή θεματολογία. Ποιο ήταν το έναυσμα για να ασχοληθείς με την συγκεκριμένη υπόθεση;

– Κάποτε ρώτησαν τον Διογένη γιατί δεν επισκέπτεται καθόλου το θέατρο. Κι εκείνος απάντησε πως δεν το χρειάζεται, γιατί το μεγαλύτερο θέατρο είναι ο χαρακτήρας των ανθρώπων. «Ο Ψεύτης» ήταν η πρώιμη αντίληψή μου για την κοινωνία. Έχω αλλάξει αρκετά από τότε, αλλά έγραψα το βιβλίο με αρκετό μεράκι και αισθάνομαι πως γι αυτό τον λόγο διατηρεί ακόμη την φρεσκάδα του. Χωρίς διάθεση περιαυτολογίας, πιστεύω πως υπάρχει μια επαγωγική οπτική σε αυτό το έργο η οποία τέμνει τον αναγνώστη. Το έναυσμα ήταν η ανάγκη μου να εκφραστώ. Το μεγάλο στοίχημα της ζωής είναι η προσωπικότητα μας, ασχέτως αν αυτό είναι ένα στοίχημα που στο τέλος κερδηθεί. Και αυτό το βιβλίο ήταν το δικό μου ποντάρισμα.

18. Μερικά χρόνια μετά την κυκλοφορία του, τι σου έχει αφήσει η όλη εμπειρία;

– Την απομυθοποίηση του χώρου της τέχνης. Οι πιο ταλαντούχοι καλλιτέχνες που γνώρισα είναι άσημοι. Επίσης μου έχει αφήσει μερικούς πολύ καλούς φίλους.

19. Τι θα συμβούλευες νέους συγγραφείς, που θέλουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο;

– Να μην αποκαρδιωθούν από την άρνηση.

20. Αυτή τη στιγμή αρθρογραφείς σε διάφορα μέσα και διευθύνεις το 120 λέξεις. Ποια θα ήθελες να είναι η επόμενη συνεργασία, που θα πρόσθετε το κάτι διαφορετικό σε αυτή την πορεία;

– Θα ήθελα να συντονίσω ένα ανεξάρτητο περιοδικό με κριτικές βιβλίων. Θεωρώ πως οι επιλογές των βιβλίων που προβάλλονται , στο μεγαλύτερο ποσοστό, είναι ευτελείς και ελεγχόμενες. Το ίδιο και οι εκδόσεις. Το ίδιο και οι βραβεύσεις που γίνονται μέσω του τύπου. Και αν αυτό συνεχιστεί ο μέσος Έλληνας αναγνώστης δεν θα αποκτήσει ποτέ καλό κριτήριο και οι πραγματικά καλοί συγγραφείς δεν θα αναδειχθούν. Είναι αρκετά δύσκολο και δεν ξέρω αν έχω τον χρόνο να το κάνω. Θα προτιμούσα κάποιος να με προλάβει ή κάποιος ο οποίος ήδη το κάνει να γιγαντωθεί και να αποτραβηχτώ από την ιδέα. Εγώ θα το έκανα από πείσμα, γιατί το θεωρώ απαραίτητο.

21. Τι φέρνει την ευτυχία; Είσαι ευτυχισμένος;

– Είμαι ευτυχισμένος όταν και ο κόσμος δίπλα μου είναι ευτυχισμένος. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει κατήφεια. Με θλίβει να συναντώ όλο και πιο σπάνια συναισθηματικά υγιείς ανθρώπους. Στο τέλος αυτό αρρωσταίνει και εμένα. Εξακολουθώ όμως να είμαι ευτυχισμένος, παρά τις αντιξοότητες, γιατί έχω τους προσωπικούς μου στόχους. Είμαι ευτυχισμένος γιατί προσπαθώ για εκείνα που αγαπώ. Επίσης, είμαι ευτυχισμένος γιατί έχω δίπλα μου ανθρώπους με τους οποίους μοιράζομαι. Για τους άλλους έχω μάθει να αδιαφορώ. Αυτά είναι απλά πράγματα που μπορούν να φέρουν την ευτυχία στον καθένα. Αλλά που για να τα αποκτήσεις, πρέπει πρώτα να τα διεκδικήσεις.

Σε ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη. Πάντα καλοτάξιδη η ιστοσελίδα σου και επιτυχία σε ό,τι κι αν κάνεις.

Ο Γιώργος Μουστάκης, μικρός ακόμα στην ηλικία, αλλά πολυπράγμων, δεν έχει επαναπαυθεί στην ύπαρξη και μόνο της ιστοσελίδας του. Μέσα στα προηγούμενα χρόνια έχει καταφέρει να κλείσει ισχυρές συνεργασίες και τα κείμενα των δημιουργών έχουν ταξιδέψει πολύ μακριά.

Λογοτεχνικοί διαγωνισμοί και ψηφιακή έκδοση των συμμετοχών που φιλοξενούνται στις σελίδες των 120 λέξεων, έχουν δικαιώσει την εμπιστοσύνη που του δείχνουν οι άνθρωποι των γραμμάτων και του πολιτισμού. Το μέλλον φαίνεται πολύ λαμπρό και είμαστε σίγουροι ότι θα δούμε πολλές επιτυχίες από τις “120 λέξεις” και τον Γιώργο Μουστάκη.

Γιώργος Μουστάκης - 120 λέξειςΒιογραφία
Ο Γιώργος Μουστάκης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μηχανολόγος/μηχανικός στα ΤΕΙ Αθηνών. Το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε το 2009 απο τις εκδόσεις PS με τίτλο “Ο Ψεύτης”. Εκ τοτε έχει συνεργαστεί και αρθογραφήσει σε διάφορα περιοδικά και είναι ιδρυτής του ηλεκτρονικού περιοδικού λόγου 120lekseis.com. Αγαπημένα είδη λογοτεχνίας: Ρεαλισμός, Φαντασία. Αγαπημένοι συγγραφείς: Charles Bukowski, Hunter S. Thomson, William Gibson, Uberto Echo, Italo Calvino

Σύνδεσμοι:

120 λέξεις site
120 λέξεις fb page
Υποστηρίξτε το έργο των 120 λέξεων
120 λέξεις ebook 

Το βιβλίο διατίθεται ελεύθερα στο Διαδίκτυο σε ηλεκτρονική μορφή, με άδεια Creative Commons

ThinkingPeople.gr


(Το άρθρο αυτό προβλήθηκε συνολικά 399 φορές, 1 επισκέψεις σήμερα)