Στη ζωή χρειάζεται να έχεις αυτοεκτίμηση. Αλλιώς την πάτησες!

aytoektimisi

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση είναι επικίνδυνη για την ψυχική και σωματική υγεία. Όταν τα συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης συνοδεύονται από αρνητικά συναισθήματα όπως το άγχος, την κατάθλιψη και το στρες, τότε ο μοιραίος αυτός συνδυασμός αυξάνει τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων.

Αντιθέτως, τα υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης ενισχύουν την ψυχική και σωματική υγεία.

Χαμηλή αυτοεκτίμηση και υγεία

Τα αρνητικά συναισθήματα που δημιουργούνται εξαιτίας της χαμηλής αυτοεκτίμησης αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα και αυξάνουν τα επίπεδα της φλεγμονής. Αυτοί οι παράγοντες έχουν συσχετιστεί με την καρδιακή νόσο.

Παράλληλα, η χαμηλή αυτοεκτίμηση αυξάνει το στρες και οδηγεί σε ανθυγιεινές συμπεριφορές, όπως το κάπνισμα και την κατάχρηση αλκοόλ. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτός ο νοσηρός συνδυασμός της χαμηλής αυτοεκτίμησης και του στρες επηρεάζουν επίσης την κοινωνική συμπεριφορά. Επιπλέον, τα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση δεν έχουν κανένα κίνητρο να φροντίσουν τον εαυτό τους. Στη θέση της άσκησης, της προσπάθειας βελτίωσης της υγείας και της αύξησης των επιπέδων της αυτοεκτίμησης τείνουν να παραμένουν αδρανείς και απαθείς.

Μελέτη

Κατά την τελευταία δεκαετία, πολλές μελέτες έχουν διεξαχθεί σχετικά με τη σχέση της καλής υγείας και της αυτοεκτίμησης. Μια πρόσφατη έρευνα διεξήχθη από το University College του Λονδίνου.

Το δείγμα αποτελούνταν από 200 ενήλικες ηλικίας μέχρι 59 ετών. Τα αποτελέσματα έδειξαν σαφώς ότι εκείνοι που ήταν περισσότερο χαρούμενοι και αισιόδοξοι σε καθημερινή βάση είχαν μια θετική εικόνα για τον εαυτό τους (αυτοεκτίμηση) και καλύτερη βιολογική λειτουργία.

Πιο ειδικά, είχαν χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης, μια ορμόνη η οποία σχετίζεται με το στρες και την υπέρταση και τον διαβήτη τύπου 2. Επιπλέον, τα επίπεδα των καρδιακών παλμών ήταν φυσιολογικά όπως και η πίεση του αίματος, ενώ διέτρεχαν χαμηλότερο κίνδυνο για έμφραγμα του μυοκαρδίου.

Οι άνθρωποι που έχουν προδιάθεση για τη νόσο του διαβήτη ή τις καρδιακές παθήσεις ενδεχομένως να μην εκφράσουν την ασθένειά τους, εάν έχουν θετική στάση ζωής. Ακόμη και κατά τη διάρκεια μιας νόσου, η θεραπεία είναι πιο γρήγορη για τους ανθρώπους που καταφέρνουν να έχουν μια σωστή ψυχική ισορροπία και πιστεύουν στις δυνατότητές τους.

Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να φροντίσετε για την αυτοεκτίμησή σας, αν αισθάνεστε ότι:

  • Δεν έχετε αυτοπεποίθηση.
  • Δεν εμπιστεύεστε το ένστικτό σας.
  • Η εσωτερική φωνή σάς υπενθυμίζει συνεχώς την ανικανότητά σας.
  • Δεν σας νοιάζει ο εαυτός σας.
  • Η αυτοεκτίμηση είναι μια εικόνα του πώς αισθάνεστε για τον εαυτό σας, τι νομίζετε ότι σας αξίζει, πώς αξιολογείτε τον εαυτό σας και αν εγκρίνετε και αποδέχεστε τον χαρακτήρα σας και τη δική σας ύπαρξη. Μία υγιής αυτοεκτίμηση χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι αγαπάτε τον εαυτό σας, πιστεύετε ότι αξίζει αγάπη και ευτυχία και ότι έχετε αυτοπεποίθηση για να επιτύχετε και να ολοκληρώσετε τους στόχους στη ζωή σας.

Πλεονεκτήματα αυτοεκτίμησης

Η υγιής αυτοεκτίμηση είναι απαραίτητη για να απολαύσετε θετικές συναισθηματικές καταστάσεις, όπως η χαρά, η ευχαρίστηση, η χαλάρωση και η ευγνωμοσύνη. Αυτά τα θετικά συναισθήματα προσφέρουν προστασία από το στρες και άλλες δυσκολίες της ζωής συμβάλλοντας παράλληλα στην ψυχική και σωματική υγεία. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η ευτυχία και η χαρά προστατεύουν από πολλά δεινά και προσφέρουν μακροζωία.

  • Το γέλιο και το χιούμορ ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Για τους ασθενείς με καρδιακή νόσο, οι θετικές συναισθηματικές καταστάσεις μειώνουν  τον αριθμό των επισκέψεων στο νοσοκομείο.
  • Όντας αισιόδοξος και έχοντας μια θετική προσδοκία για το μέλλον και τη δυνατότητα να ανακτήσει γρήγορα μετά από άσχημα γεγονότα, ο κίνδυνος των καρδιακών προσβολών μειώνεται κατά 50%, ενώ έχει συσχετιστεί με καλύτερη ανάρρωση μετά από εγχείρηση καρδιάς.
  • Οι θετικές συναισθηματικές καταστάσεις εξαλείφουν τις αρνητικές επιπτώσεις του στρες στο σώμα, καθώς παρέχουν καλύτερο ύπνο και αυξάνουν τη δημιουργική σκέψη.

Πώς να βελτιώσετε την αυτοεκτίμηση

  • Καταγράψτε μια λίστα με όλα εκείνα τα πράγματα που έχετε επιτύχει, από τις μεγαλύτερες επιτυχίες μέχρι τις μικρότερες και λιγότερο σημαντικές.
  • Αναλάβετε ευθύνη για νέες προκλήσεις με προσοχή. Ξεκινήστε με μικρά πράγματα που μπορείτε να κάνετε πιο εύκολα και σταδιακά προσπαθήστε να πραγματοποιήσετε μεγαλύτερα και πιο δύσκολα καθήκοντα.
  • Σκεφτείτε για μια στιγμή τον εαυτό σας σαν τον καλύτερο φίλος σας. Αντικαταστήστε την αυτοκριτική με ενθαρρυντικά σχόλια και επαινέστε τον για τα επιτεύγματα.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας υιοθετώντας υγιείς συνήθειες. Αντικαταστήστε τα ανθυγιεινά σνακ με φρούτα και ξεκινήστε τη γυμναστική. Η άσκηση είναι καλή για τη συναισθηματική και σωματική υγεία σας.
  • Απομακρύνετε τους ανθρώπους που δεν σας κάνουν να νιώθετε καλά. Έτσι, μειώστε τον χρόνο που περνάτε με τους ανθρώπους που σας επικρίνουν και σας υποβάλλουν σε μια κακή ψυχολογική πίεση συνεχώς.

Γράφει η Σάννα Νάνου.

Πηγή


(Το άρθρο αυτό προβλήθηκε συνολικά 31 φορές, 1 επισκέψεις σήμερα)