Εφηβεία. Φιλία, ερωτισμός και γονείς. Σκέψεις για μια αρμονική συνύπαρξη

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ποιος από μας δεν νοσταλγεί τα χρόνια της εφηβείας, τότε που οι σχέσεις και οι φιλίες θα κρατούσαν για πάντα. Σχέσεις και φιλίες γεμάτες θέρμη και αποκλειστικότητα, ένταση και πάθος, χωρισμούς και συγγνώμες. Τότε που το Εγώ μας, έβρισκε άλλο ένα Εγώ, εξιδανικευμένο, φιλικό και ερωτεύσιμο, ικανό να μας χαρίσει τα πρώτα χαμόγελα και τα πρώτα καρδιοχτύπια.

Μπορεί κάθε αποχωρισμός για τον έφηβο να φαντάζει σαν ένας «μικρός θάνατος», μαθαίνει όμως μέσω αυτού να βιώνει την απώλεια του φίλου και του ερωτικού του αντικειμένου και αναπόφευκτα και την αξία τους.

Τη στιγμή που δύο άτομα συναντιούνται, με την πρώτη ματιά και τις πρώτες δυο κουβέντες, θα έλεγε κανείς ενστικτωδώς, παίρνουν μία απόφαση. Να συναντηθούν ξανά, να μιλήσουν, να κάνουν παρέα, να γίνουν φίλοι. Η αρχική γνωριμία δίνει τη θέση της στην οικειότητα, εκείνη στην φιλία και ορισμένες φορές, στον έρωτα. Κανείς δε ξέρει απ’ την αρχή την πορεία και την εξέλιξη αυτής της γνωριμίας. Μα γι’ αυτό, και ίσως ακόμη και μόνο γι’ αυτό, αξίζει κανείς να την ζήσει.

Η φιλία για τους εφήβους τείνει να βρίσκεται πολύ κοντά στον έρωτα. Φιλίες ασταθείς κάνουν την εμφάνισή τους, επειδή η δύναμη των σεξουαλικών συναισθημάτων, συνειδητών ή και ασυνείδητων, είναι τέτοια που διαταράσσει την μέχρι πρότινος φιλική σχέση. Ο έφηβος επενδύει ερωτικά προς τον φίλο του. Τα συναισθήματα αυτά δεν είναι κατά βάση σεξουαλικά, εφόσον δεν προκύπτει η ερωτική πράξη, αλλά είναι έντονα και ερωτικά, γεμάτα αγάπη, επιθυμίες, ορμές, και αντιζηλίες.

Ο έφηβος, μέσα από αυτήν τη διαδικασία, γίνεται γενναιόδωρος και αφιλοκερδής. Εμπιστεύεται τον συνομήλικό του, σαν το είδωλό του στον καθρέφτη, το οποίο αρέσκεται να κοιτάζει με τις ώρες. Είναι όμως και ναρκισσιστής. Διαλέγει να έρθει κοντά και ν’ αγαπήσει άτομα σαν κι εκείνον, άτομα που του μοιάζουν. Κι αν δεν του μοιάζουν, κάνει ό,τι μπορεί να μοιάζει αυτός σ’ εκείνα. Αυτό το ευμετάβλητο του χαρακτήρα του, έρχεται σε αντίθεση με τα έντονα συναισθήματα που νοιώθει. Εφόσον ο έφηβος βλέπει στο φίλο του το δικό του Εγώ, από τη στιγμή που θα πάψει να ταυτίζεται μαζί του, θα διαλύσει τη φιλία του και θα αποχωρίσει. Ο φίλος θα αντικατασταθεί από έναν άλλο φίλο, όσο επώδυνο και οδυνηρό να φάνταζε αυτό στην αρχή. Το ίδιο και ο έρωτας. Οι φιλίες, όπως και οι έρωτες των εφήβων, γίνονται πιο σταθερές, όταν περάσει ο έφηβος το στάδιο της εξεύρεσης της ταυτότητάς του. Τότε πια έχει μάθει να αγαπά το φίλο του και τον σύντροφό του, έτσι όπως είναι και γι’ αυτό που είναι.

Κάπου εδώ έρχονται και παρεμβαίνουν οι γονείς. Οι γονείς θέλουν να σταματήσουν τις σχέσεις των παιδιών τους, επειδή τις θεωρούν κακή επιρροή για εκείνα, πριν τα ίδια τους τα παιδιά το αποφασίσουν. Για συγκεκριμένους ή αόριστους λόγους, λογικούς ή παράλογους, οι γονείς προσπαθούν να θέσουν ένα τέλος στις σχέσεις των παιδιών τους, κρίνοντας τες ακατάλληλες και αρνητικές για την μαθητική και την ηθική τους πορεία. Αυτό είναι και το μεγάλο λάθος των γονέων. Ο έφηβος στην ηλικία αυτή διαμορφώνει την ταυτότητά του και προσπαθεί να αυτοπροσδιοριστεί μέσω αυτής. Κάνει τις επιλογές του και είναι περήφανος γι’ αυτές. Κι ενώ είναι γνωστό πως οι φιλίες και οι έρωτες αυτής της ηλικίας τις περισσότερες φορές διαλύονται και χάνονται, ο έφηβος έχει προλάβει να βιώσει την άσχημη αίσθηση της άρνησης του γονέα για την επιλογή του. Μια ενδεχόμενη αλλαγή περιοχής της οικογένειας, η αλλαγή σχολείου, η φοίτηση σε άλλες πόλεις στην μετεφηβεία, κάνουν τις σχέσεις μεταξύ των εφήβων να χαλαρώνουν και σταδιακά να χάνονται.

Μπορεί κάθε αποχωρισμός για τον έφηβο να φαντάζει σαν ένας «μικρός θάνατος», μαθαίνει όμως μέσω αυτού να βιώνει την απώλεια του φίλου και του ερωτικού του αντικειμένου και αναπόφευκτα και την αξία τους. Έρχεται κοντά στα συναισθήματά του και δοκιμάζει να κάνει συμβιβασμούς και υποχωρήσεις. Ας τον αφήσουμε να κάνει τις επιλογές του και τα λάθη του και να γράψει τις δικές του σελίδες στο ημερολόγιο εφηβείας του. Ξέρουμε ήδη από προσωπικές εμπειρίες πως αυτό είναι απαραίτητο για να διαβεί κανείς με άνεση τον «δρόμο» προς την ενηλικίωση.


(Το άρθρο αυτό προβλήθηκε συνολικά 480 φορές, 1 επισκέψεις σήμερα)